۱۳۸۸ فروردین ۲۸, جمعه

بررسی جانمایی کاربری ایستگاه‌های اتوبوس منطقه 13 تهران

از وقتی مهندس شرزین فهرست گیری با آفیس رو به من یاد داد حالا بیشتر از همه قسمتهای مقاله هام فهرستهاشو دوست دارم!

1- مقدمه. 4

2- طرح تحقيق : 5

2-1- بيان مسئله. 5

2-1-1- تعریف موضوع. 5

2-1-2- تبیین ابعاد مسئله. 5

2-2- اهداف تحقيق.. 6

2-3- فرضيه هاي تحقيق.. 6

2-4- روش تحقيق: 6

3- مبناي نظري و ادبيات تحقيق : 6

4- کلیاتی در ارتباط با سایت پروژه. 10

4-1- وضعيت حمل ونقل درون شهري در تهران.. 11

4-2- سامانه اتوبوسراني شهر تهران.. 11

4-3- : ويژگي هاي کلي سرويس هاي اتوبوسراني.. 12

4-4- معيارهاي کيفيت سرويس اتوبوسراني.. 13

5- مسیر پروژه. 14

5-1- روش گرد آوری اطلاعات... 14

5-2- وضعیت خطوط اتوبوسرانی منطقه 13 شهرداری تهران.. 15

6- آزمون فرضیه‌ها 15

6-1- میزان فاصله بین ایستگاه‌ها 15

6-2- بررسی موقعیت ایستگاه‌ها 16

6-3- وضعیت جزییات اجرایی.. 16

7- تنگناها و مشکلات مسئله مورد پژوهش.... 18

8- سیاست ها و راهبردهای آتی... 18

9- منابع و مآخذ.. 19


چکیده

معضلات ناشي از حمل و نقل و ترافيك در شهرها، يكي از ملموس‌ترين و حادترين مسائل شهري بوده و به شكل نارسايي‌هايي همچون افزايش زمان سفر شهروندان، تصادف، آلودگي‌هاي صـوتي، هوا و غـــيره خود‌نمايي مي نمايد.

ترافيک يك شهر ارتباط مستقيم با جمعيت، فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي شهر دارد و با توزيع و جابجايي مكانهاي جمعيتي الگوي حركت در شهر تغيير مي بابد.

اتلاف وقت، صرف هزينه بالا براي رسيدن به فضاهاي شهري و ايمن نبودن كريدورهاي حركتي از جمله مشكلات ناشي از عدم توجه به نيازهاي ترافيكي در برنامه ريزي است. كوين لينچ شهرساز بزرگ معاصر در اين خصوص مي گويد:

"هنگامي كه وارد شهر مي شويم، راحتي حركت عابرين پياده و استفاده آنها از فضاهاي شهري اولين نشانه تمدن آن شهر است." (لینچ، کوین، سیمای شهر، انشارات دانشگاه تهران، 1383)

يكی از راه‌حلهاي مناسب براي رفع تراكم ترافيك، استفاده از سامانه مجهز و كارآمد حمل و نقل همگاني است كه در اين راه حل تعداد انبوه مسافر در كريدورهاي خاص شهر جابجا مي گردد و به دنبال آن فضاهاي شهري و اماكن عمومي در اين كريدورها طراحي و جانمايي مي گردد.

سامانه‌هاي حمل و نقل همگاني در مقايسه با خودروهاي شخصي مصرف انرژي، عوارض زيست محيطي و آلودگي كمتري دارند، از اين رو مديريت و برنامه‌ريزي اين سامانه‌ها جهت استفاده بهينه از تسهيلات موجود به منظور اولويت‌بندي سرمايه‌گذاري، طراحي و توسعه سامانه اجتناب‌ناپذير است. با توجه به آنچه که گفته شد و جايگاه مهم سامانه حمل و نقل همگاني به‌ويژه اتوبوس جانمایی و مکان‌یابی مناسب ایستگاه‌های اتوبوس و تجهیزات آن‌ها به نحوی که راحتی مسافران را تامین نماید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هیچ نظری موجود نیست: